Integraal waterbeheer: KRUIP IN DE HUID VAN EEN WATERACTOR!
1. Activiteit buiten de school: Op bezoek bij een wateractor
Verschillende maatschappelijke groepen, soms met tegenstrijdige belangen, beïnvloeden
de waterlopen. Je onderzoekt welke wateractoren in je rivierbekken betrokken
zijn en welke belangen zij verdedigen. Je verzamelt de standpunten van de landbouwer,
de watersporter, de industrieel, de individuele gebruiker (thuis en op school),
de natuurliefhebber, ... Je neemt interviews af, je maakt een fotoreportage
en je volgt de actualiteit op.
2. Activiteit binnen de school: Rollenspel
Vanuit de opgedane ervaring ga je met de andere leerlingen in discussie over
de knelpunten en kansen in je rivierbekken. Je simuleert met andere woorden
een bijeenkomst van de ‘bekkenraad’. Je verdedigt de belangen van alle maatschappelijke
groepen, maar compromissen zijn nodig en knopen moeten worden doorgehakt. Hierdoor
verwerf je een beter inzicht in de complexe problematiek en aanpak van integraal
waterbeleid en duurzame ontwikkeling.
Met je conclusies kan je naar de bevoegde waterbeheerder stappen en suggesties
voor eventuele veranderingen of een andere aanpak in functie van integraal waterbeheer
voorleggen.
De handleiding en werkbladen voor deze activiteiten vind je hier.